
Dosarul nr. 3-2971/2022
HOTĂRÎRE

 În numele Legii

11 decembrie 2023                                                                                    
mun.Chişinău

Judecătoria  Chişinău (sediu Râșcani)
Instanța compusă din:
Preşedintele şedinţei, judecătorul                                                      Guzun 
Corneliu
Grefier                                                                                                    Fedișin 
Adelina

examinând în ședință publică acțiunea în contencios administrativ la cererea 
de chemare în judecată depusă de IP Compania ”Teleradio-Moldova” către 
Consiliul Audiovizualului privind anularea actelor administrative,

CONSTATĂ

La data de 05.12.2022, reclamanta I.P. „Teleradio-Moldova” s-a adresat în 
instanţa de judecată către Consiliul Audiovizualului privind anularea actelor 
administrative. 

În motivarea cererii a indicat următoarele, în cadrul şedinţei din 02.12.2022, 
Consiliul Audiovizualului a admis parţial petiţia Marinei Tauber, deputată în 
Parlamentul Republicii Moldova şi petiţia S.C. Telesistem TV S.R.L. cu privire la 
pretinse derogări de la legislaţie, admise de postul public de televiziune Moldova 
1, fondat de IP Compania „Teleradio-Moldova”.

În consecință, Consiliul Audiovizualului a sancţionat IP Compania 
„Teleradio- Moldova” cu două avertizări publice. La data de 02.12.2022, Consiliul 
Audiovizualului a expediat în adresa IP Compania „Teleradio - Moldova”, prin 
intermediul poştei electronice, scrisoarea nr. 1742 prin care a informat despre 
aplicarea sancţiunilor şi despre obligaţia privind difuzarea textului acestor 
sancţiuni în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei, sonor şi/sau vizual, 
de cel puţin 3 ori, în orele de maximă audienţă, din care o dată în principalul 
program audiovizual de știri.

 De asemenea, prin scrisoarea remisă la 02.12.2022, Consiliul 
Audiovizualului a solicitat prezentarea unui raport privind data şi ora difuzării 
textului sancţiunii, în termen de 5 zile de la aducerea la cunoştinţă a „prezentei 



decizii”. Reţine că până la moment IP Compania „Teleradio-Moldova” nu i-a fost 
prezentată decizia Consiliului Audiovizualului din 02.12.2022, prin care furnizorul 
public de servicii media a fost sancţionat cu două avertizări publice şi a fost obligat 
să difuzeze textul sancţiunilor în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei 
privind aplicarea sancţiunii, sonor şi/sau vizual, de cel puţin 3 ori, în orele de 
maximă audienţă, din care o dată în principalul program audiovizual de știri.

 Cu referire la solicitările privind anularea deciziei Consiliului 
Audiovizualului din 02.12.2022 şi scrisorii Consiliului Audiovizualului nr. 1742 
din 02.12.2022, reţine următoarele. Prin scrisoarea nr. 1647 din 15.11.2022 
Consiliul Audiovizualului a remis în adresa IP Compania „Teleradio-Moldova” 
petiţia S.C. Telesistem TV S.R.L. prin care invocă pretinse derogări de la 
legislaţie, admise de postul public de televiziune Moldova 1, în cadrul difuzării 
unui reportaj la data de 04.11.2022. Consiliul audiovizualului a solicitat IP 
Compania „Teleradio-Moldova” prezentarea răspunsului la petiţie în termen de 02 
zile de la data recepţionării acesteia. 

Ulterior, prin scrisoarea nr. 1660 din 18.11.2022 Consiliul audiovizualului a 
remis în adresa IP Compania „Teleradio-Moldova” petiţia Marinei Tauber, 
deputată în Parlamentul Republicii Moldova, prin care invocă pretinse derogări de 
la legislaţie, admise de postul public de televiziune Moldova 1, la difuzarea a patru 
reportaje la data de 02.11.2022 şi 04.11.2022. Consiliul audiovizualului a solicitat 
IP Compania „Teleradio-Moldova” prezentarea răspunsului la petiţie în termen de 
03 zile de la data recepţionării acesteia. Prin răspunsurile nr. 02-10/610 din 
17.11.2022 şi nr. 02-10/611 din 24.11.2022, IP Compania „Teleradio-Moldova” a 
informat Consiliul audiovizualului despre netemeinicia petiţiilor S.C. Telesistem 
TV S.R.L. şi a Marinei Tauber, şi a solicitat respingerea acestora ca neîntemeiate.

 În cadrul şedinţei din 02.12.2022, Consiliul Audiovizualului a admis parţial 
petiţia Marinei Tauber, deputată în Parlamentul Republicii Moldova şi petiţia S.C. 
Telesistem TV S.R.L. cu privire la pretinse derogări de la legislaţie, admise de 
postul public de televiziune Moldova 1, fondat de IP Compania„Teleradio-
Moldova”, în consecinţă, Consiliul Audiovizualului a sancţionat IP Compania 
„Teleradio- Moldova” cu două avertizări publice şi a obligat-o să difuzeze textul 
sancţiunilor în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea 
sancţiunii, sonor şi/sau vizual, de cel puţin 3 ori, în orele de maximă audienţă, din 
care o dată în principalul program audiovizual de ştiri. 

Despre decizia adoptată, IP Compania „Teleradio-Moldova” a fost informată 
prin scrisoarea Consiliului Audiovizualului nr. 1742 din 02.12.2022, recepţionată 
la aceeaşi dată prin intermediul poştei electronice. Reţine că până la moment, 
decizia contestată, nu i-a fost adusă la cunoştinţă IP Compania „Teleradio-
Moldova”. Decizia Consiliului audiovizualului din 02.12.2022 şi scrisoarea nr. 
1647 din 15.11.2022 sunt abuzive şi neîntemeiate, prin urmare IP Compania 



„Teleradio-Moldova”, solicită instanţei de judecată suspendarea executării actului 
administrativ individual defavorabil, cu ulterioara anulare integrală a acestora. 
Reţine că la adoptarea actelor administrative contestate, autoritatea emitentă nu a 
luat în considerare ansamblul circumstanţelor relevante cauzei, nu şi-a exercitat 
dreptul discreţionar conform scopului acordat prin lege şi nu a respectat limitele 
legale ale dreptului discreţionar. 

Astfel, prin răspunsul din 17.11.2022, IP Compania „Teleradio-Moldova” a 
informat Consiliul audiovizualului că Reportajul la care se face referire în petiţia 
S.C. Telesistem TV S.R.L., difuzat la postul public de televiziune “Moldova 1” în 
data de 4 noiembrie 2022 a fost preluat de pe siteul “Ziarului de Gardă” 
(httDs://mvw.zdg.mMmportante/un-cetatean-rus-noul-Droprietar-la-primul-in-moldova-si-
aceent-tv-televiziuni-afiliate-din-aceasta-toamna-lui-
ilansor/?fbclid^IwAR2PEgolV9mMvEYU91TIWUEY 
gxh4iWcg8ZvqrB6voBi7iEvEvTOC2IP62QAV ). 

Acest fapt a fost precizat de reporter în cadrul reportajului, fiind respectate 
prevederile art. 13 alin. (5) lit. e) din Codul serviciilor media audiovizuale. 
Informaţia publicată în articol, despre faptul că posturile de televiziune „Primul în 
Moldova” şi „Accent TV”, au un nou fondator este confirmată de documente 
oficiale, emise de instituţii de stat din Republica Moldova şi Federaţia Rusă. 

În aceste circumstanțe, solicitarea poziției instituției vizate nu era necesară, iar 
reputaţia S.C. Telesistem TV S.R.L. nu a fost în nici o măsură lezată de reportajul 
difuzat în cadrul emisiunii “Mesager”, care nu a conţinut nici o acuzaţie şi nici 
aluzii neprobate. În ştire a fost refecată poziţia autorului articolului din „Ziarul de 
Gradă”, dna Natalia Zaharescu, care explică faptul că au fost verificate datele din 
Registrul persoanelor juridice din Federaţia Rusă şi în rezultat s-a constatat că 
această companie, S.C. Telesistem TV S.R.L. are un nou proprietar - compania 
rusă „диаманд эстейт”, care este deţinută sută la sută de un cetățean al Federației 
Ruse.

 Informaţia despre faptul că nu ar fi fost notificat Consiliul Audiovizualului 
despre modificările operate, a fost prezentată public de preşedinta Consiliului, dna 
Liliana Viţu, prin urmare este veridică. De asemenea, IP Compania „Teleradio-
Moldova” a remarcat în răspunsul din 17.11.2022 că în petiţie este negată afilierea 
politică a celor două posturi TV, dar totodată postul public de televiziune 
„Moldova 1” este acuzat de încălcarea legislaţiei din motiv că “nu a fost prezentată 
poziţia oficială a PARTIDULUI la aceste evenimente”. 

La acest aspect, IP Compania „Teleradio-Moldova” a solicitat ca în şedinţa 
Consiliului Audiovizualului din data de 02.12.2022, reprezentanții S.C. Telesistem 
TV S.R.L. să specifice la ce partid anume se referă şi care este relaţia dintre acel 
partid şi instituţiile media vizate. În concluzie, IP Compania „Teleradio-Moldova” 
şi-a exprimat dezacordul faţă de acuzaţiile aduse de S.C. Telesistem TV S.R.L. 



privind încălcarea prevederilor art. 13 din Codul serviciilor media audiovizuale şi a 
confirmat faptul că postul public de televiziune „Moldova 1” asigură informarea 
corectă şi imparţială a publicului. Prin urmare, a solicitat respingerea integrală a 
petiţiei înaintate de S.C. Telesistem TV S.R.L., din motiv că este neîntemeiată. 

Ulterior, IP Compania „Teleradio-Moldova” a prezentat Consiliului 
audiovizualului răspunsul nr. 02- 10/611 din 24.11.2022 la petiţia deputatei în 
Parlamentul RM, Marina Tauber nr. MT51 din 07.11.2022. Prin acest răspuns, 
reclamantul a informat că la data de 4 noiembrie 2022 în cadrul emisiunii 
„Mesager” a fost difuzat un reportaj cu privire la perchiziţiile care au avut loc la 
sediul Partidului Politic “Şor”. Reporterul a povestit într-un live despre ceea ce s-a 
întâmplat la faţa locului. Referitor la suma de bani ridicată, mai exact 321 700 lei, 
acesta a fost preluată de pe site-ul Procuraturii Generale, iar corespondentul a făcut 
trimitere la sursă.  A informat că pe site-ul Procuraturii Generale 
http://procuratura.md/md/ncwslst/l 211/1/9316/) este menţionat că „mijloacele 
băneşti erau destinate pentru plata neoficială a salariilor, achitate în plic angajaţilor 
partidului din partea grupului criminal organizat”. În acest context IP Compania 
„Teleradio-Moldova” califică drept nefondate acuzaţiile deputatei în Parlamentul 
RM, Marina Tauber privind încălcarea prevederilor legale la difuzarea acestui 
reportaj. Cu referire la informaţia privind cele 50 de perchiziţii care au avut loc în 
mai multe locaţii şi despre faptul că au fost ridicate milioane de lei, reclamantul a 
informat că datele respective au fost prezentate de către şeful Procuraturii 
Anticorupţie, dna Veronica Dragalin în cadrul unei conferinţe de presă din data de 
20 octombrie 2022  (https://www.privesc.eu/Arhiva/100872/Briefing-de-presa-sustinut-de-
procuror-sef-al-Procuraturii-Anticoruptie--Veronica-Dragalin).

 Şi de această dată reporterul a citat informaţia furnizată de Procuratura 
Anticorupţie. Suplimentar, IP Compania „Teleradio-Moldova” a informat că în 
ştire au fost prezentate poziţiile, atât a avocatul Partidului Politic „Şor”, Vădim 
Banaru, cât şi a deputatului Partidului Politic „Şor” Reghina Apostolova, care au 
vorbit despre descinderile efectuate. Cei doi reprezentanţi ai formaţiunii politice şi-
au exprimat opinia la acţiunile desfăşurate de ofiţerii CNA. Astfel IP Compania 
„Teleradio-Moldova” susţine că şi-a onorat obligaţia de a aborda imparţial 
evenimentul cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii. Cu referire la al doilea 
reportaj difuzat la 4 noiembrie 2022, reclamantul a informat că a fost realizat din 
declaraţiile făcute de şefa statului, dna Maia Sandu pentru presa din România. În 
ştire, Preşedintele Republicii Moldova, dna Maia Sandu face referire la constatările 
făcute de către Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii, unde se 
vorbeşte despre relaţii, colaborări între grupări corupte din Republica Moldova, 
între partide proruse din Republica Moldova şi serviciile secrete din Federaţia Rusă 
(https://md.usembassv.gov/treasurv-targets-coiTUPtion-and-the-kremlins-malign-influence-

http://procuratura.md/md/ncwslst/l_211/1/9316/
https://www.privesc.eu/Arhiva/100872/Briefing-de-presa-sustinut-de-procuror-sef-al-Procuraturii-Anticoruptie--Veronica-Dragalin
https://www.privesc.eu/Arhiva/100872/Briefing-de-presa-sustinut-de-procuror-sef-al-Procuraturii-Anticoruptie--Veronica-Dragalin


operations-in- moldova/?fbclid-IwAR3WIxpU-_GGbvbWbTg3Dli9OiU0HLBRdVl-
mRFqGkKw9Mr4s5EG9rmxCvk).

 Şi în acest caz, IP Compania „Teleradio-Moldova” s-a informat din surse 
oficiale, prin urmare, a calificat ca nefondate acuzaţiile dnei Marina Tauber. În 
privinţa celui de-al treilea reportaj vizat în petiţie, reclamantul a menţionat că 
reflectă interceptările făcute publice de către Inspectoratul General de Poliţie. 
Petiţionara a acuzat postul de televiziune „Moldova 1” că ar fi dat calificativul 
„destabilizări în timpul protestelor organizate la Chişinău”. în cadrul reportajului, 
reclamantul a prezentat un fragment din comunicatul de presă. 

Astfel, IP Compania „Teleradio-Moldova” a fost acuzată de faptul că aceste 
comentarii sunt realizate de reporter ca proprie opinie, nu ca fapt şi nu ca un citat al 
organului de urmărire penală, ceea ce nu corespunde realităţii. Or, reporterii 
postului de televiziune „Moldova 1”, preiau informațiile doar din surse oficiale, iar 
în cazul dat informaţiile au fost preluate de la Inspectoratul General de Poliţie. Mai 
mult, pentru a obţine reacţia Partidului Politic “Şor”, de mai multe ori a fost 
apelată telefonic purtătoarea de cuvânt a formaţiunii, dna Alina Şargu, care nu a 
răspuns apelurilor reporterilor postului de televiziune „Moldova 1”. Referitor la 
ştirea despre respingerea cererii de înlocuire a măsurii preventive a doamnei 
Marina Tauber, în răspunsul din 24.11.2022 IP Compania „Teleradio-Moldova” a 
menţionat că informaţia respectivă a fost verificată şi a fost confirmată de 
purtătorul de cuvânt al Procuraturii Generale. Astfel toate datele despre perchiziţii, 
banii ridicaţi în urmia descinderilor, dar şi acuzaţiile care i se aduc dnei Marina 
Tauber sunt preluate din surse oficiale. Distins de aspectele invocate în petiţii, IP 
Compania „Teleradio-Moldova” a informat Consiliul audiovizualului despre faptul 
că postul de televiziune „Moldova 1” a reflectat toate protestele Partidului Politic 
„Şor” şi a fost prezentă la şedinţele de judecată a Marinei Tauber, iar toate ştirile 
difuzate pe post au fost şi sunt echidistante şi imparţiale. Prin urmare, reclamantul 
consideră aşa-numitele abateri invocate în petiţie şi susţinute de Consiliul 
audiovizualului, drept elemente ale unei campanii de denigrare a IP Compania 
„Teleradio-Moldova”, inclusiv a postului de televiziune „Moldova-1”, iar 
acuzaţiile aduse de deputata Marina Tauber sunt tendenţioase şi nejustificate. 
Reţine că IP Compania „Teleradio-Moldova” condamnă imixtiunea partidelor în 
activitatea editorială a posturilor publice de radio şi televiziune care-i aparţin, 
inclusiv postul TV „Moldova 1”. Ori, în temeiul art. 34 din Codul serviciilor 
media audiovizuale al RM: (1) Independenţa editorială a furnizorilor publici de 
servicii media este garantată prin lege. Este interzisă imixtiunea autorităţilor 
publice, a partidelor si altor organizaţii social-politice, a sindicatelor, a 
organizaţiilor comerciale şi economice sau a grupurilor de interese. (4) Organele 
de conducere şi cele de supraveghere a activităţii furnizorului public de serviicii 
media sînt obligate să asigure. în cadrul instituţiei, independenţa editorială, 



autonomia instituţională, libertatea de creaţie a angajaţilor. În concluzie, prin 
răspunsul său IP Compania „Teleradio-Moldova” a informat că la difuzarea 
reportajelor vizate în petiţia deputatei în Parlamentul RM, Marina Tauber a 
respectat prevederile legale, prin asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi 
favorizarea liberei formări a opiniilor, şi în temeiul art. 83 din Codul serviciilor 
media audiovizuale, a solicitat respingerea integrală a petiţiei respective. Conform 
art. 4 din legea cu privire la libertatea de exprimare: Statul garantează libertatea de 
exprimare a mass-media. Nimeni nu poate interzice sau împiedica mass-media să 
răspândească informaţii de interes public decât în condiţiile legii. Mass-media are 
sarcina de a informa publicul asupra problemelor de interes public şi de a efectua, 
în conformitate cu responsabilităţile sale, investigaţii jurnalistice în probleme de 
interes public. Pe lângă garanţiile prevăzute la art. 3, libertatea de exprimare a 
mass-mediei admite şi un anumit grad de exagerare sau chiar provocare, cu 
condiţia să nu se denatureze esenţa faptelor. Iar conform art. 6 din legea cu privire 
la libertatea de exprimare: Orice persoană are libertatea de a primi informaţii de 
interes public prin intermediul mass-mediei. Având în vedere circumstanţele 
expuse, constată că decizia Consiliului audiovizualului este neîntemeiată, deoarece 
cauza a fost examinată superficial, iar concluziile Consiliului sunt contradictorii 
circumstanţelor de fapt şi de drept. Mai mult, această decizie aduce prejudicii 
imense imaginii furnizorului public de servicii media, sfidează drepturile privind 
libertatea de exprimare a jurnaliştilor IP Compania „Teleradio-Moldova”, precum 
şi dreptul la informare corectă, echidistantă şi promptă a publicului. 

Solicită reclamanta, Anularea deciziei Consiliului Audiovizualului din 
02.12.2022 prin care Instituţia Publică Compania „Teleradio-Moldova” a fost 
sancţionată cu două avertizări publice şi a fost obligată să difuzeze textul 
sancţiunilor;

Anularea scrisorii Consiliului audiovizualului nr. 1742 din 02.12.2022, prin 
care Instituţia Publică Compania „Teleradio-Moldova” a fost informată despre 
sancţiunile aplicate, obligativitatea difuzării textului acestora şi a fost obligată să 
prezinte raportul privind difuzarea textului sancţiunilor în termen de 5 zile.

În şedinţa de judecată, reprezentantul reclamantei IP Compania 
”Teleradio-Moldova”  a susținut cererea de chemare în judecată și a solicitat 
admiterea acesteia pe motivele de fapt și de drept indicate.

Reprezentantul Consiliului Audiovizualului în ședința de judecată 
acțiunea nu a recunoscut-o și a solicitat respingerea acesteia, ca fiind 
neîntemeiată, pe următoarele motive de fapt și de drept.

A motivat că, în data de 09.11.2022, Consiliul Audiovizualului al Republicii 
Moldova a recepţionat petiţia nr. 60/22/07.11.2022 din partea furnizorului de 
servicii media „Telesistem TV” SRL, prin care se invocă faptul că serviciul media 



audiovizual public de televiziune „Moldova-1” a difuzat în cadrul principalului 
program informativ „Mesager” din 04.11.2022, ora 21:00, o ştire cu privire la 
„Telesistem TV” SRL referitor la schimbările avute la nivelul fondatorului, 
beneficiarului efectiv şi afilierea cu un partid politic. Totodată, în data de 
18.11.2022, CA a recepţionat petiţia MT nr. 51/07.11.2022 din partea deputatei în 
Parlamentul Republicii Moldova, Marina Tauber, prin care se specifică că pe 02 şi 
04 noiembrie 2022, în cadrul principalelor programe informative „Mesager” de la 
ora 21:00, au fost difuzate, cel puţin, 4 reportaje care au depăşit cadrul legal în 
vigoare. În această ordine de idei, atât furnizorul de servicii media „Telesistem 
TV” SRL, cât şi deputata în Parlamentul Republicii Moldova, Marina Tauber, 
invocă încălcarea prevederilor din Codul Serviciilor Media Audiovizuale (în 
continuare- CSMA), şi anume a art. 11 alin. (3): „furnizorii de servicii media sunt 
obligaţi să respecte legislaţia cu privire la apărarea onoarei, demnităţii şi reputaţiei 
profesionale, precum şi dreptul la respectarea şi ocrotirea vieţii intime, familiale şi 
private”-, art. 13 alin. (1): „furnizorul de servicii media este obligat să asigure 
distincţia clară între fapte şi opinii, precum şi să informeze cu privire la un fapt sau 
eveniment corect, iar informaţia să fie verificată şi prezentată în mod imparţial şi 
cu bună-credinţă ”, alin. (4): „ orice ştire trebuie să prezinte informaţiile în mod 
echilibrat cu reflectarea diferitor opinii ”, alin. (6): „furnizorul este obligat să 
asigure imparţialitatea, echilibrul şi prezentarea principalelor puncte de vedere 
aflate în opoziţie, evitarea oricărei discriminări” şi alin. (7): „prezentarea 
principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul 
aceluiaşi program audiovizual, iar în mod excepţional, în programele următoare”-, 
art.31 şi art.35 privind misiunea şi atribuţiile furnizorilor publici de servicii media. 
Prin scrisorile nr. 1647/15.11.2022 şi nr. 1660/18.11.2022, în scopul examinării 
obiective a tuturor circumstanţelor sesizate, CA a solicitat furnizorului public de 
servicii media IP Compania „Teleradio-Moldova”, prezentarea opiniilor referitor la 
cele invocate în petiţii. Respectiv, prin scrisorile nr. 02-10/600 din 17.11.2022 şi 
nr. 02-10/611/24.11.2022, IP Compania „Teleradio- Moldova”, fondatoarea 
serviciului media audiovizual public de televiziune „Moldova-1”, s-a expus pe 
marginea petiţiilor depuse. În conformitate cu prevederile art.75 alin.(4) lit. a) şi 
art.83 alin.(3) lit. c) din CSMA, CA a efectuat monitorizarea serviciului media 
audiovizual public de televiziune „Moldova-1” prin prisma celor invocate în 
petiţiile recepţionate din partea „Telesistem TV” SRL şi deputatei în Parlamentul 
Republicii Moldova, Marina Tauber: Programul informativ „Mesager” din 
02.11.2022, ora 21:00; Programul informativ „Mesager” din 04.11.2022, ora 
21:00. Astfel, urmare a examinării rezultatelor monitorizării efectuate, şi a celor 
menţionate în cadrul şedinţei publice, CA a adoptat Decizia nr. 359 din 02 
decembrie 2022, prin care a decis sancţionarea IP Compania „Teleradio-Moldova”, 
fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „Moldova-1” cu două 



avertizări publice, pentru încălcarea prevederilor art.13 alin.(5) lit. a) şi art.13 
alin.(6) lit. a) din CSMA. În ceea ce priveşte cererea de chemare în judecată, prin 
care reclamantul susţine că nu este de acord cu Decizia CA nr. 359 din 02 
decembrie 2022, Consiliul Audiovizualului consideră, că aceasta este constituită 
din simple declaraţii, fără suport juridic şi fără probe pertinente în susţinerea celor 
solicitate. Analizând cererea de chemare în judecată depusă de IP Compania 
„Teleradio-Moldova” împotriva Consiliului Audiovizualului, constată că nu 
conţine nici un argument şi nicio probă care să demonstreze că Decizia CA ar fi 
una ilegală. I. În cererea de chemare în judecată reclamantul invocă neprezentarea 
Deciziei CA din 02 decembrie 2022 la data depunerii cererii de chemare în 
judecată. Cu referire la acest argument al reclamantului, atrage atenţia instanţei că 
conform art.80 alin.(5) din CSMA „... Deciziile împreună cu procesele-verbale se 
publică pe pagina web oficială a Consiliului Audiovizualului în termen de 10 zile 
lucrătoare de la data adoptării deciziilor respective ”, iar în cazul de faţă, Decizia 
nr. 359 a fost adoptată la data de 02 decembrie 2022, ceea ce înseamnă că urma să 
fie publicată la data de 16 decembrie 2022. Respectiv, ţinând cont că decizia se ia 
în cadrul şedinţei publice, necesită timp pentru perfectare şi remitere/publicare, din 
care considerent legiuitorul a prevăzut un termen maxim care a fost respectat de 
CA. Reclamantul a depus cererea de chemare în judecată la data de 04 decembrie 
2022, asta însemnând două zile de la adoptarea Deciziei. Astfel, cererea de 
chemare în judecată a fost depusă înaintea expirării termenului maxim pentru 
perfectarea Deciziei adoptate. Totodată, este necesar a menţiona că obligativitatea 
de a publica textul sancţiuni este o obligaţie legală, care este impusă reclamantului 
însăşi de norma legală, dar nu de Decizia contestată. Conform art.84 alin.(l 1) din 
CSMA: “Furnizorul de servicii media sau distribuitorul de servicii media căruia i 
s-a aplicat una dintre sancţiunile prevăzute de prezentul articol are obligaţia de a 
comunica publicului motivele şi obiectul sancţiunii în modul indicat de Consiliul 
Audiovizualului în decizia privind aplicarea sancţiunii". De asemenea, alin.(12) al 
aceluiaşi articol prevede următoarele: "Textul sancţiunii se difuzează în 
următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancţiunii, 
sonor şi/sau vizual, de cel puţin 3 ori, în orele de maximă audienţă, din care o dată 
în principalul program audiovizual de ştiri, în cazul serviciilor media audiovizuale 
generaliste şi/sau de ştiri, în conformitate cu decizia respectivă a Consiliului 
Audiovizualului”. Un alt argument invocat de către reclamant se referă la faptul că 
„Reportajul la care se face referire în petiţia “Telesitem TV” SRL, difuzat la postul 
de televiziune „Moldova 1 ” în data de 04 noiembrie 2022 a fost preluat de pe 
siteul „Ziarului de Gardă”. În acest context, este de menţionat, după cum reiese şi 
din Decizia CA nr. 359, că, deşi la realizarea subiectului s-a făcut trimitere la sursă 
şi la documentele care confirmă că furnizorul de servicii media are un nou 
proprietar, opinia „Telesistem TV” SRL era necesară, deoarece, la realizarea unui 



material, jurnaliştii trebuie să ţină cont de regula prezentării părţilor vizate şi să nu 
relateze informaţia imparţial, având în vedere că în subiect se menţionează că 
serviciile media audiovizuale de televiziune „Primul în Moldova” şi „Accent TV” 
sunt afiliate lui Ilan Şor şi că instituţia nu a anunţat CA despre noile modificări 
efectuate. Mai mult, autorul petiţiei este partea vizată în reportaj, care sesizează 
asupra faptului că poziţia oficială a furnizorul de servicii media „Telesistem TV” 
SRL nu a fost solicitată. De asemenea, tot la acest subiect, reclamantul susţine că 
postul public de televiziune Moldova-1 este acuzat de încălcarea legislaţiei din 
motiv că „nu a fost prezentată poziţia oficială a PARTIDULUI la aceste 
evenimente”. În acest context, ţine să menţioneze că informaţia dată este una falsă, 
or în Decizia contestată nici nu este menţionat faptul că era necesară poziţia 
partidului la acest subiect (a se vedea pag. 8 din Decizia contestată). Un alt 
argument invocat de către reclamant se referă la realizarea reportajului „Noi 
percheziţii la Partidul ŞOR ”. în acest context, deşi reclamantul susţine că 
informaţia din acest reportaj a fost preluată de pe site-ul Procuraturii Generale, iar 
corespondentul a făcut trimitere la sursă, conchide asupra faptului că a fost admisă 
o încălcare a art. 13 din CSMA, deoarece consumatorii nu au fost informaţi cu 
principalele puncte de vedere în opoziţie, în special atunci când se aduc acuzaţii de 
încălcare a legislaţiei în vigoare. Totodată, deşi reclamantul susţine că au fost 
prezentate opiniile avocatului şi ale reprezentantului Partidului ŞOR, acestea, după 
cum a precizat şi membrul CA, Eugen Rîbca, nu au ca obiect acuzaţiile aduse 
partidului, ci se referă la acţiunile de percheziţii efectuate de către organele de 
drept pe parcursul acelei zile. De asemenea, reclamanta susţine că în privinţa 
reportajului „Proteste, noi dezvăluiri” a fost acuzată că comentariile au fost 
realizate de reporter ca proprie opinie, nu ca fapt şi nu ca un citat al organului de 
urmărire penală, afirmaţie pe care o consideră total eronată. Este necesar de 
remarcat faptul că în textul Deciziei contestate o asemenea opinie/afirmaţie nu se 
găsește, or reclamantul confundă textul petiţiilor cu textul Deciziei. Cert este că la 
difuzarea reportajului nominalizat nu a fost respectat principiul imparţialităţii în 
contextul asigurării informării corecte în cadrul programelor de ştiri, fapt confirmat 
prin menţiunile făcute cu privire la discuţiile telefonice şi imaginile cu persoanele 
care ar fi participat la acţiuni de destabilizare a protestelor organizate de Partidul 
ŞOR şi prin lipsa principalelor puncte aflate în opoziţie. Un alt argument invocat 
de către reclamant se referă la Legea cu privire la libertatea de exprimare nr. 64 din 
2010, precum că prin Decizia contestată i-a fost îngrădit dreptul la libertatea de 
exprimare. Făcând trimitere la dreptul la libertatea de exprimare, reclamantul 
încearcă să ducă în eroare participanţii. Este de constatat faptul că deşi dreptul la 
libera exprimare este un drept fundamental şi este asigurat atât prin prisma 
prevederilor legislaţiei naţionale, cât şi a tratatelor internaţionale, acesta nu este un 
drept absolut. în concordanţă cu această teză, art. 10, p. 1 din Convenţia Europeană 



pentru Drepturile Omului stabileşte că „orice persoană are dreptul la libertate de 
exprimare. Acest drept include libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau a 
comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama 
de frontiere”. Pe de altă parte se precizează că „prezentul articol nu împiedică 
Statele să supună societăţile de radiodifuziune, cinematografie sau televiziune unui 
regim de autorizare". La fel p.2 din articolul respectiv prevede că „exercitarea 
acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi supusă unor 
formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege care, într-o 
societate democratică, constituie măsuri necesare pentru securitatea naţională, 
integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea 
infracţiunilor, protecţia sănătăţii, a moralei, a reputaţiei sau a drepturilor altora, 
pentru a împiedica divulgarea informaţiilor confidenţiale sau pentru a garanta 
autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti". Ţinând cont de faptul că 
transmisia serviciilor de programe reprezintă o activitate autorizată, desfăşurarea 
căreia este supusă în prim plan reglementărilor audiovizuale, Codul serviciilor 
media audiovizuale reglementează atât drepturile, cât şi obligaţiile furnizorului de 
servicii media pe domeniul de referinţă. Astfel, conform art. 8 din CSMA 
furnizorii de servicii media audiovizuale aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova 
li se garantează dreptul să „decidă independent şi liber asupra conţinutului 
serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu legislaţia privind serviciile 
media audiovizuale şi condiţiile licenţei de emisie.” Principiile de comunicare 
audiovizuală sunt prevăzute expres în CSMA, iar supravegherea respectării acestor 
principii în cadrul programelor transmise de furnizorii de servicii media şi, 
implicit, garantarea libertăţii de exprimare este asigurată de Consiliul 
Audiovizualului. Potrivit art. 13 din CSMA în spiritul respectării libertăţii şi 
dreptului fundamental la informare, furnizorul de servicii media trebuie să asigure 
„imparţialitatea, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin 
prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care 
problemele sînt în dezbatere publică”. Astfel, art. 13 din CSMA prevede norme ce 
asigură informarea corectă de către furnizorii de servicii media.

Audiind explicațiile participanților la proces, studiind materialele cauzei 
în raport cu argumentele reclamantei, instanţa de judecată consideră că, 
acţiunea IP Compania ”Teleradio-Moldova” este neîntemeiată și urmează să 
fie respinsă, reieşind din următoarele considerente.

Conform art. 189 alin.1) Cod administrativ, orice persoană care revendică 
încălcarea unui drept al său  prin activitatea administrativă a unei autorități publice 
poate înainta o acțiune în contencios administrativ.

Conform art. 206 alin.1) lit.a) Cod administrativ, acţiune în contencios 
administrativ poate fi depusă pentru: anularea în tot sau în parte a unui act 
administrativ individual (acţiune în contestare).



Iar, în conformitate cu prevederile art. 93 alin.1) Cod administrativ, fiecare 
participant probează faptele pe care îşi întemeiază pretenţia.

În cadrul examinării cauzei s-a stabilit că, în data de 09.11.2022, Consiliul 
Audiovizualului al Republicii Moldova  a recepţionat petiţia nr. 60/22/07.11.2022 
din partea furnizorului de servicii media „Telesistem TV” SRL, prin care se invocă 
faptul că serviciul media audiovizual public de televiziune „Moldova-1” a difuzat 
în cadrul principalului program informativ „Mesager” din 04.11.2022, ora 21:00, o 
ştire cu privire la „Telesistem TV” SRL referitor la schimbările avute la nivelul 
fondatorului, beneficiarului efectiv şi afilierea cu un partid politic.

Totodată, în data de 18.11.2022, Consiliul Audiovizualului al Republicii 
Moldova   a recepţionat petiţia MT nr. 51/07.11.2022 din partea deputatei în 
Parlamentul Republicii Moldova, Marina Tauber, prin care se specifică că pe 02 şi 
04 noiembrie 2022, în cadrul principalelor programe informative „Mesager” de la 
ora 21:00, au fost difuzate, cel puţin, 4 reportaje care au depăşit cadrul legal în 
vigoare.

În continuare prin scrisorile nr. 1647/15.11.2022 şi nr. 1660/18.11.2022, în 
scopul examinării obiective a tuturor circumstanţelor sesizate, Consiliul 
Audiovizualului al Republicii Moldova  a solicitat furnizorului public de servicii 
media IP Compania „Teleradio-Moldova”, prezentarea opiniilor referitor la cele 
invocate în petiţii. Respectiv, prin scrisorile nr. 02-10/600 din 17.11.2022 şi nr. 02-
10/611/24.11.2022, IP Compania „Teleradio- Moldova”, fondatoarea serviciului 
media audiovizual public de televiziune „Moldova-1”, s-a expus pe marginea 
petiţiilor depuse. 

Ulterior în conformitate cu prevederile art.75 alin.(4) lit. a) şi art.83 alin.(3) 
lit. c) din CSMA, CA a efectuat monitorizarea serviciului media audiovizual public 
de televiziune „Moldova-1” prin prisma celor invocate în petiţiile recepţionate din 
partea „Telesistem TV” SRL şi deputatei în Parlamentul Republicii Moldova, 
Marina Tauber.

Potrivit deciziei nr.359 din 02 decembrie 2022 (f.d.47-46 dosar 
administrativ), Rezultatele monitorizării au atestat următoarele: 1. în data de 
02.11.2022, serviciul media audiovizual public de televiziune „Moldova-1”, în 
cadrul principalului program informativ „Mesager” de la ora 21:00, a difuzat 
următoarele subiecte cu implicarea Partidului Politic ŞOR. 

Primul subiect cu titlul „Noi percheziţii la Partidul ŞOR” se referă la 
perchiziţiile efectuate de către ofiţerii Centrului Naţional Anticorupţie şi procurorii 
Procuraturii Anticorupţie la sediul central al Partidului ŞOR. 

Astfel, de la faţa locului, unde au avut loc perchiziţiile Procuraturii 
Anticorupţie şi CNA, a vorbit reportera care a menţionat: „Perchiziţiile au început 
în amiaza acestei zile la sediul central al partidului. Au fost efectuate perchiziţii de 
către procurorii anticorupţie, dar şi ofiţerii CNA. Perchiziţiile au durat mai multe 



ore. La fel, este de menţionat că Procuratura Generală, în cadrul perchiziţiilor 
efectuate, de astăzi, au depistat şi ridicat bani în valoare de peste 300 de mii de lei. 
Mijloacele băneşti erau destinate pentru plata neoficială a salariilor achitate în 
plic angajaţilor partidului. Amintim că, în data de 20 octombrie, oamenii legii au 
efectuat peste 50 de perchiziţii la mai mulţi membri ai Partidului ŞOR. în urma 
acestora au fost ridicaţi aproape peste 4 milioane de lei, bani destinaţi pentru 
participanţii protestelor anti-guvernare, a anunţat Procuratura Generală. ” 

De asemenea, în cadrul subiectului au fost difuzate opiniile avocatului 
Partidului ŞOR, Vădim Banaru, şi a deputatei formaţiunii, Reghina Apostolova. în 
legătură cu situaţia creată, Vădim Banaru a precizat: „S-a efectuat măsura 
procedurală de perchiziţii în oficiul partidului amplasat. Au fost ridicate mai multe 
obiecte conform procesului-verbal. Respectiv, o parte din persoanele care s-au 
aflat în sediul partidului au fost escortate la CNA. Urmează să mai fie întreprinse 
acţiuni de urmărire penală. ” 

La rândul său, Reghina Apostolova a specificat: „Peste 20 de persoane, 
procurorul şi ofiţerii CNA au venit în oficiu şi au efectuat perchiziţii. Au fost 
escortate 8 persoane până la stabilirea tuturor circumstanţelor. ”

 Un alt subiect, supus monitorizării în data de 02.11.2022, este „Nu vom 
admite să fim atacaţi”. Reportajul are la bază un fragment din interviul preşedintei 
Republicii Moldova, Maia Sandu, acordat unei redacţii de presă din România. 

Prezentatoarea programului informativ vine cu comentariile: „Autorităţile 
de la Chişinău iau în calcul o lovitură de stat orchestrată de către Federaţia Rusă 
şi serviciile secrete ale acesteia. Declaraţia a fost făcută de preşedinta ţării, Maia 
Sandu, într-un interviu pentru presa din România. Şefa statului a menţionat că nu 
va permite ca Republica Moldova să fie atrasă în război. ”Astfel, preşedinta 
Republicii Moldova, Maia Sandu, a declarat următoarele: „Am văzut de curând şi 
constatările Departamentului de Stat al SUA, unde se vorbeşte despre relaţii, 
colaborări între grupări corupte din Republica Moldova, între partide pro-ruse din 
Republica Moldova şi serviciile secrete din Federaţia Rusă. Şi, da, ştim că există 
intenţii, încercări de a destabiliza situaţia din Republica Moldova. Deci, vorbim de 
gruparea „ŞOR”...de curând am văzut că a revenit în spaţiul public un anumit 
mesaj al lui Plahotniuc, după ce a nimerit în lista sancţiunilor SUA... în primul 
rând, admit că există oameni supăraţi, care vor merge la proteste, pentru că nu 
toată lumea înţelege cine se face vinovat de aceste preţuri foarte mari la resursele 
energetice. Respectăm dreptul cetăţenilor de a protesta, de a critica guvernarea 
[..] Dar, există şi dovezi că oamenii care sunt scoşi la proteste, în aceste 
săptămâni, sunt plătiţi de grupările corupte. ” 

Prin urmare, este de menţionat că unul din principiile informării corecte în 
cadrul programelor audiovizuale de ştiri ţine de asigurarea imparţialităţii, 
echilibrului şi de favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea 



principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, însă la acuzaţiile făcute de 
preşedinta Maia Sandu în adresa Partidului ŞOR, precum că formaţiunea ar fi o 
grupare coruptă cu intenţii de a destabiliza situaţia din ţară, serviciul media 
audiovizual public de televiziune nu a echilibrat informaţiile prezentate prin 
prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie.

 În cadrul programului informativ „Mesager” din data de 04.11.2022, ora 
21:00, serviciul media audiovizual public de televiziune „Moldova 1” a difuzat 
subiecte care, de asemenea, au fost prezentate fără prezentarea punctelor de vedere 
aflate în opoziţie. 

În subiectul „Proteste, noi dezvăluiri” prezentatoarea relatează despre unele 
înregistrări publicate de Inspectoratul de Poliţie, care surprind discuţii la telefon şi 
imagini cu persoane care ar fi participat la acţiuni de destabilizare a protestelor. 

Astfel, prezentatoarea menţionează: „Inspectoratul de Poliţie a publicat noi 
interceptări audio şi filmări realizate cu camera ascunsă şi care surprind discuţii 
la telefon şi imagini cu persoane care ar fi participat la acţiuni de destabilizare a 
protestelor organizate de Partidul ŞOR. în înregistrări sunt surprinse mai multe 
discuţii dintre sportivi de performanţă care trebuiau să adune tineri cu constituţie 
atletică pentru a organiza provocări în timpul manifestaţiilor. Aceştia discută 
despre sumele de bani promise şi se plâng că nu reuşesc să adune un număr mare 
de persoane, întrucât mulţi ar refuza să se implice. ”

 În reportaj sunt inserate mai multe discuţii telefonice ale unor persoane 
necunoscute care vorbesc despre acţiunile care ar trebui întreprinse la protest, 
despre sumele de bani pentru participarea la manifestaţii etc.: „ Uite, m-a sunat 
Saşa, mi-a zis că pe mâine tu să aduci 90 de oameni, fix ca şi Duminica trecută 
[..]” sau „Să vă băgaţi în „tolpa”, câte doi în fiecare colţ [..]" sau „Luaţi-vă toată 
echipa şi treceţi pe prima linie cu toţi împreună, toţi grămadă să fiţi! Cum 
ajungeţi, rupeţi măcar o dată!”. „La ce bun mai vin oamenii la protest, dacă nici 
nu reuşesc să ajungă în centru?” „Toţi m-au refuzat, nu ştiu cine dă mai scump, le 
dă 100 [..] Toţi refuză. Măcar 10-15 să fi adunat” 

La finalul reportajului se menţionează: „Oamenii legii au efectuat în această 
dimineaţă mai multe perchiziţii într-un dosar privind dezordinea în masă. 
Procurorii PCCOCS şi ofiţerii de investigaţie din cadrul poliţiei au atribuit statut 
de bănuit pentru 8 persoane şi au ridicat 380 de mii de lei şi alte probe. Potrivit 
anchetatorilor, banii urmau să fie utilizaţi pentru recrutarea, organizarea, 
transportarea şi remunerarea persoanelor instigate spre implementarea acţiunilor 
de dezordine în masă. Oamenii legii continuă investigaţiile, inclusiv în vederea 
stabilirii altor persoane din grupul criminal organizat. Conform legii infracţiunea 
investigată se pedepseşte cu detenţie pe un termen de la 4 la 8 ani. ” 

În reportajul nominalizat se atestă lipsa poziţiei formaţiunii politice Partidul 
ŞOR, deoarece în subiect s-a menţionat că au fost surprinse discuţii la telefon şi 



imagini cu persoane „ care ar fi participat la acţiuni de destabilizare a protestelor 
organizate de Partidul ŞOR”, prin mobilizarea persoanelor cu constituţie atletică 
pentru a organiza provocări în timpul manifestaţiilor, iar discuţiile descifrate mai 
sus amplifică impactul subiectului asupra opiniei publice. Astfel, nu a fost 
respectat principiul imparţialităţii în contextul asigurării informării corecte în 
cadrul programelor de ştiri.

 În următorul subiect întitulat „Rămâne în arest” este vorba despre faptul că 
deputata Partidul ŞOR, Marina Tauber, rămâne în arest la domiciliu. Decizia a fost 
luată de magistraţii Judecătoriei Chişinău, care au respins solicitarea avocaţilor 
deputatei Marina Tauber privind anularea arestului şi cercetarea în libertate. După 
expunerea acestor fapte, prezentatoarea a făcut o relatare despre ultimele 
evenimente în care a fost implicată Marina Tauber şi Partidul ŞOR, prin 
următoarele comentarii: „ Tauber este vizată în două cauze penale: acceptarea 
finanţării Partidului ŞOR din partea unui grup criminal organizat şi falsificarea 
raportului privind gestiunea financiară a partidului. în urma perchiziţiilor 
efectuate recent la sediul formaţiunii, procurorii au ridicat peste 300 de mii de lei. 
Potrivit Procuraturii Generale, banii erau destinaţi pentru plata neoficială a 
salariilor achitate în plic angajaţilor partidului. în data de 20 octombrie au mai 
fost făcute percheziţii, în urma cărora au fost ridicate peste 4 milioane de lei şi 
câteva mii de dolari. ” 

De asemenea, şi în cadrul acestui reportaj lipsesc principalele puncte de 
vedere cu privire la învinuirile care se aduc. Având în vedere că subiectul se află în 
dezbatere publică, principiul imparţialităţii trebuie să fie respectat prin prezentarea 
punctelor de vedere aflate în opoziţie. 

Alt subiect supus controlului, cu titlul „Noul proprietar, tot din Rusia”, este 
realizat în baza informaţiilor prezentate de publicaţia „Ziarul de Gardă” cu privire 
la furnizorul de servicii media „Telesistem TV” SRL, referitor la modificările 
făcute la nivel de proprietar al companiei. 

Astfel, în debutul său, prezentatoarea vine cu afirmaţiile: „Un cetăţean rus 
este noul proprietar al posturilor de televiziune „Primul în Moldova” şi „Accent 
TV”, afiliate, din această toamnă, lui Ilan Şor. Posturile de televiziune şi-au 
schimbat nu doar administratorul, ci şi proprietarii din Federaţia Rusă, scrie 
„Ziarul de Gardă”. La scurt timp, CA a anunţat despre iniţierea unui control cu 
privire la modificările efectuate fără înştiinţarea instituţiei. ”

 În continuare sunt prezentate declaraţiile jurnalistei de la „Ziarul de Gardă”, 
Natalia Zaharescu, care anunţă despre faptul că au fost verificate datele din 
Registrul persoanelor juridice din Federaţia Rusă şi s-a constatat că furnizorul de 
servicii media „Telesistem TV” SRL are un nou proprietar - compania rusă 
„диаманд эстейт”, care este deţinută sută la sută de un cetăţean al Federaţiei Ruse. 



Totodată, în reportaj este inserată secvenţa video din cadrul şedinţei publice, 
în care membrul CA, Ruslan Mihalevschi, solicită iniţierea unui control în acest 
sens cu privire la furnizorul de servicii media „Telesistem TV” SRL. 

Deşi la realizarea subiectului s-a făcut trimitere la sursă şi la documentele 
care confirmă că furnizorul de servicii media are un nou proprietar, opinia 
„Telesistem TV” SRL era necesară, deoarece, la realizarea unui material, jurnaliştii 
trebuie să ţină cont de regula prezentării părţilor vizate şi să nu relateze informaţia 
imparţial, având în vedere că în subiect se menţionează că serviciile media 
audiovizuale de televiziune „Primul în Moldova” şi „Accent TV” sunt afiliate lui 
Ilan Şor şi că instituţia nu a anunţat Consiliul despre noile modificări efectuate. 

Mai mult, autorul petiţiei este partea vizată în reportaj, care sesizează asupra 
faptului că poziţia oficială a furnizorul de servicii media „Telesistem TV” SRL nu 
a fost solicitată.

 În context, ca urmare a monitorizării subiectelor în cadrul cărora au fost 
atestate lipsa punctelor de vedere aflate în opoziţie, sunt relevante prevederile 
art.13 alin.(6) lit. a) potrivit cărora: „ în cadrul programelor audiovizuale de ştiri şi 
de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, 
economică, socială sau culturală trebuie sa fie respectate următoarele cerinţe: 
asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin 
prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care 
problemele sunt în dezbatere publică. ”

Totodată, prin Decizia nr. 359 din 02 decembrie 2022, s-a a decis 
sancţionarea IP Compania „Teleradio-Moldova”, fondatoarea serviciului media 
audiovizual de televiziune „Moldova-1” cu două avertizări publice, pentru 
încălcarea prevederilor art.13 alin.(5) lit. a) şi art.13 alin.(6) lit. a) din CSMA.

Instanța de judecată reține că, la examinarea cererii în anulare, legalitatea unui 
act administrativ urmează a fi examinată prin prisma triplului test al legalității, care 
verifică dacă actul contestat a fost emis cu respectarea competenței, a procedurii 
prevăzute de lege și dacă este legal în fond.

Astfel, analizând legalitatea deciziei contestate, instanța va reține următoarele.
Potrivit art. 73 din Codul serviciilor media audioviziuale, „Consiliul 

Audiovizualului este garant al interesului public în domeniul audiovizualului şi are 
misiunea de a contribui la dezvoltarea serviciilor media audiovizuale în 
conformitate cu principiile comunicării audiovizuale prevăzute de prezentul cod, 
cu normele, standardele şi cele mai bune practici internaţionale în domeniu.

(2) În sensul prezentului cod, interes public în domeniul audiovizualului 
reprezintă interesul pentru asigurarea unei informări pluraliste şi obiective a 
populaţiei, un interes superior în raport cu interesele politice, economice, 
comerciale, ideologice sau de altă natură.”



Conform art. 75 alin.(4) lit.a) din Cod, „Consiliul Audiovizualului exercită 
controlul asupra modului în care furnizorii şi distribuitorii de servicii media îşi 
îndeplinesc obligaţiile asumate, conform prezentului cod. Controlul asupra 
conţinuturilor serviciilor media audiovizuale şi ale programelor audiovizuale este 
exercitat numai după furnizarea acestora, în conformitate cu art.7 alin.(5).”

Iar, potrivit alin.(6) și (7) al aceluiași articol, „în vederea exercitării 
atribuţiilor, Consiliul Audiovizualului emite acte normative, precum şi reguli de 
conduită profesională cu caracter de recomandare. Consiliul Audiovizualului 
aplică sancţiuni în conformitate cu prezentul cod.”

Potrivit art.83 alin.(1)–(2) și (3) lit.c) din Codul Serviciilor media 
audiovizuale, „ Supravegherea respectării prevederilor prezentului cod şi 
sancţionarea încălcărilor, precum şi controlul îndeplinirii obligaţiilor şi a 
deciziilor adoptate în temeiul şi pentru aplicarea prezentului cod revin Consiliului 
Audiovizualului.

(2) În activitatea de supraveghere şi control, Consiliul Audiovizualului 
solicită informaţiile şi actele necesare pentru aplicarea prevederilor prezentului 
cod. Solicitantul indică temeiul legal, scopul solicitării şi termenul prezentării 
informaţiei.

(3) Consiliul Audiovizualului exercită controlul ca urmare a petiţiei depuse 
de către o persoană fizică sau juridică.”.

(4) În cazurile prevăzute la alin.(3) lit.b) şi c), Consiliul Audiovizualului, în 
termen de 15 zile lucrătoare din data depunerii sesizării ori petiţiei, efectuează un 
control privind circumstanţele de fapt. Termenul respectiv poate fi prelungit prin 
decizia Consiliului Audiovizualului cu cel mult 15 zile lucrătoare. În cel mult 5 zile 
lucrătoare după efectuarea controlului privind circumstanţele de fapt, Consiliul 
Audiovizualului examinează sesizarea sau petiţia în şedinţă publică, anunţă 
rezultatele controlului, audiază subiecţii interesaţi şi decide respingerea sau 
acceptarea sesizării ori petiţiei şi, după caz, aplicarea unei sancţiuni, în condiţiile 
prevăzute de prezentul cod.

Referitor la argumentele  reclamantei precum că, reportajul la care se face 
referire în petiția „Telesistem TV” SRL, difuzat la postul de televiziune„ Moldova 
1” în data de 04 noiembrie 2022 a fost preluat de pe site-ul „Ziarul de Gardă”, 
acest fapt a fost specificat de reporter, astfel fiind respectate prevederile art.13 
alin.(5) lit. e) din Codul serviciilor media audiovizuale, instanța va reține 
următoarele.

La caz instanța constată că deși la realizarea subiectului s-a făcut trimitere la 
sursă și la documentele care confirmă că furnizorul de servicii media are un nou 
proprietar, opinia „Telesistem TV” SRL a fost  necesară, deoarece, la realizarea 
unui material, jurnaliştii trebuie să ţină cont de regula prezentării părţilor vizate şi 
să nu relateze informaţia imparţial, având în vedere că în subiect se menţionează că 



serviciile media audiovizuale de televiziune „Primul în Moldova” şi „Accent TV” 
sunt afiliate lui Ilan Şor şi că instituţia nu a anunţat Consiliul Audiovizualului 
despre noile modificări efectuate.

Mai mult, autorul petiţiei este partea vizată în reportaj, care sesizează asupra 
faptului că poziţia oficială a furnizorul de servicii media „Telesistem TV” SRL nu 
a fost solicitată. 

Or, potrivit art. 13 alin.(6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, „În 
cadrul programelor audiovizuale de ştiri şi de dezbateri, de informare în 
probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală 
trebuie sa fie respectate următoarele cerinţe: asigurarea imparţialităţii, 
echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea 
principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele 
sînt în dezbatere publică.”

Tot la acest subiect, reclamantul susţine că postul public de televiziune 
Moldova-1 este acuzat de încălcarea legislaţiei din motiv că „nu a fost prezentată 
poziţia oficială a PARTIDULUI la aceste evenimente”. 

Din analiza deciziei Consiliului Audiovizualului nr.359 din 02.12.2022(f.d. 
47-56 dosar administrativ), instanța de judecată constată lipsa unor asemenea 
mențiuni, respectiv din aceste considerente instanța, consideră necesar de a 
respinge alegațiile invocate de reclamantă, din considerentul că sunt nefondate, și 
lipsite de temei juridic.

Referitor la argumentele reclamantei precum că în cadrul reportajului „Noi 
percheziții la Partidul ȘOR”, au fost respectate prevederile legale și anume 
informația din acest reportaj fiind preluată de pe site-ul Procuraturii Generale, iar 
corespondentul a făcut trimitere la sursă, instnța va reține următoarele.

Instanța de judecată reiterează  asupra faptului că a fost admisă o încălcare a 
art. 13  alin.(6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, deoarece 
consumatorii nu au fost informaţi cu principalele puncte de vedere în opoziţie, 
în special atunci când se aduc acuzaţii de încălcare a legislaţiei în vigoare. 

Totodată, deşi reclamantul susţine că au fost prezentate opiniile avocatului şi 
ale reprezentantului Partidului ŞOR, acestea, după cum este specificat și în decizia 
Consiliului Audiovizualului nr.359 din 02.12.2022, nu au ca obiect acuzaţiile 
aduse partidului, ci se referă la acţiunile de percheziţii efectuate de către organele 
de drept pe parcursul acelei zile.

Reieșind din aceste considerente instanța, consideră necesar de a respinge 
argumentele invocate de reclamant, din considerentul că sunt nefondate, și lipsite 
de temei juridic.

Referitor la argumentele reclamantei precum că, în privința reportajului 
„Proteste noi dezvăluiri” IP Compania ”Teleradio-Moldova”a fost acuzată că 



comentariile au fost realizate de reporter ca opinie proprie, nu ca fapt și nu ca un 
citat al organului de urmărire penală, instanța va reține următoarele.

Potrivit deciziei Consiliului Audiovizualului nr.359 din 02 decembrie 2022, 
în partea ce ține de reportajul  „Proteste noi dezvăluiri”, s-a menționat: „În 
reportajul nominalizat se atestă lipsa poziţiei formaţiunii politice Partidul ŞOR, 
deoarece în subiect s-a menţionat că au fost surprinse discuţii la telefon şi imagini 
cu persoane „ care ar fi participat la acţiuni de destabilizare a protestelor 
organizate de Partidul ŞOR”, prin mobilizarea persoanelor cu constituţie atletică 
pentru a organiza provocări în timpul manifestaţiilor, iar discuţiile descifrate mai 
sus amplifică impactul subiectului asupra opiniei publice. Astfel, nu a fost 
respectat principiul imparţialităţii în contextul asigurării informării corecte în 
cadrul programelor de ştiri.”

Din circumstanțele enunțate supra rezultă fără echivoc că în decizia 
contestată nu se regăsesc afirmații cu referire la faptul că comentariile au fost 
realizate de reporter ca opinie proprie, prin urmare instanța nu va reține 
argumentele invocate de recalamant. 

Referitor la argumentele reclamantului privitor la faptul că, decizia 
contestată aduce prejudicii imense imaginii furnizorului public de servicii media, 
sfidează drepturile privind libertattea de exprimarea jurnaliștilor  IP Compania 
„Teleradio-Moldova”, precum și dreptul la informare corectă, echidistantă și 
promptă a publicului, instanța va reține următoarele.

Potrivit art.4 din legea cu privire la libertatea de exprimare nr.64 din 
23.04.2010, „Statul garantează libertatea de exprimare a mass-mediei. Nimeni nu 
poate interzice sau împiedica mass-media să răspîndească informaţii de interes 
public decît în condiţiile legii.”

Potrivit art.10 din Convenția europeană a Drepturilor Omului, „1. Orice 
persoană are dreptul la libertate de exprimare. Acest drept include libertatea de 
opinie şi libertatea de a primi sau a comunica informaţii ori idei fără amestecul 
autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu 
împiedică Statele să supună societăţile de radiodifuziune, cinematografie sau 
televiziune unui regim de autorizare. 

2. Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi 
poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de 
lege care, într-o societate democratică, constituie măsuri necesare pentru 
securitatea naţională, integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea 
ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii, a moralei, a reputaţiei sau 
a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea informaţiilor confidenţiale sau 
pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti.”

Potrivit art.8 alin.(1) din Codul serviciilor media audiovizuale, „ Furnizorii 
de servicii media au dreptul să decidă independent şi liber asupra conţinutului 



serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu legislaţia privind serviciile 
media audiovizuale şi condiţiile licenţei de emisie.”

Potrivit art.31 lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „Furnizorii 
publici de servicii media se află în serviciul publicului, funcţionează din 
contribuţia publicului, sînt supuşi controlului public şi au misiunea să realizeze în 
practică următoarele principii: informarea corectă, obiectivă, complexă şi 
imparţială prin programe audiovizuale inovatoare şi variate, care respectă 
standardele etice şi de înaltă calitate;”

În aceași ordine de idei potrivit art.13 din Codul serviciilor media 
audiovizuale în spiritul respectării libertăţii şi dreptului fundamental la informare, 
furnizorul de servicii media trebuie să asigure „imparţialitatea, echilibrul şi 
favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de 
vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sînt în dezbatere 
publică”. 

Din analiza prevederilor citate supra  instanța coinchide că  dreptul la libera 
exprimare nu este un drept absolut, respectiv ținând cont de faptul că transmisia 
serviciilor de programe reprezintă o activitate autorizată, desfăşurarea căreia este 
supusă în prim plan reglementărilor audiovizuale, în sarcina IP Compania 
”Teleradio-Moldova” îi revine rolul de a respecta prevederile Codului serviciilor 
media audiovizuale care reglementează atât drepturile, cât şi obligaţiile 
furnizorului de servicii media pe domeniul de referinţă.

Cu atât mai mult, prin Decizia contestată de reclamantă, aceasta a fost 
sancţionată cu două avertizări publice pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin.(5) 
lit. a) şi art. 13 alin.(6) lit. a) din CSMA, iar aplicarea sancţiunilor pentru 
încălcarea prevederilor legale din domeniul audiovizual nu pot fi catalogate drept 
îngrădirea dreptului la libertatea de exprimare, precum pretinde reclamanta.

Prin urmare, instanța de judecată consideră că nu pot servi drept temei 
pentru admiterea acţiunii argumentele reclamantei din acțiunea înaintată, or, 
dezacordul acesteia cu decizia contestată nu justifică de la sine temeinicia 
pretențiilor, acțiunile Consiliului Audiovizualului fiind legale și bazate corect și 
întemeiat pe normele materiale şi procedurale.

Corespunzător, ținând cont de respingerea ca fiind neîntemeiate a pretențiilor 
de anulare a deciziei Consiliului Audiovizualului nr.359 din 02 decembrie 2022, 
instanța de judecată va respinge, subsecvent, și cerința privind anularea scrisorii 
Consiliului audiovizualului nr. 1742 din 02.12.2022, prin care Instituţia Publică 
Compania „Teleradio-Moldova” a fost informată despre sancţiunile aplicate, 
obligativitatea difuzării textului.

Conform art. 224 alin.1) lit.f) Cod administrativ, examinînd acțiunea în 
contencios administrativ în fond, instanța de judecată adoptă una dintre 



următoarele hotărîri: respinge acțiunea ca fiind neîntemeiată, dacă nu sînt 
îndeplinite condițiile de adoptare a unei hotărîri prevăzute la lit. a)–e)
În conformitate cu art. 224 alin.1) lit. f) Cod administrativ, instanța de judecată

hotărăște:

Cererea de chemare în judecată depusă de IP Compania ”Teleradio-Moldova” 
către Consiliul Audiovizualului privind anularea actelor administrative se respinge, 
ca neîntemeiată.

Hotărârea poate fi atacată cu apel la Curtea de Apel Chișinău în termen de 30 
zile de la pronunțarea dispozitivului, prin intermediul Judecătoriei Chișinău (sediul 
Râșcani).

Motivarea apelului se prezintă la instanța de apel în termen de 30 de zile de la 
data notificării hotărârii motivate. Dacă se depune împreună cu apelul, motivarea 
apelului se depune la instanţa de judecată care a emis hotărârea contestată.

 
  Președintele ședinței,    Guzun 
Corneliu

        Judecător        


